matei

Cătălin Matei

CEO Veracomp. din 2007. Anterior a ocupat poziția de director de vanzari la Transglobal, DNA Software și DATACOM.

R: Ce inseamna solutiile de securitate pentru Veracomp?
CM: Inseamna foarte mult! Inca de la inceput, componenta de securitate a fost una dintre cele mai importante din portofoliul Veracomp. In acest moment pe acest segment de solutii avem o serie branduri leader: F5, Fortinet, RSA si isheriff (fostul eTrust).Practic, in proiectele de securitate pe care le avem acoperim prin brandurile din portofoliul intregul spectru de necesitati! De altfel, acest lucru se reflecta in mod direct si in cifra de afaceri realizata. Aproape 60% din proiectele incheiate si veniturile realizate in 2014 au fost realizate cu solutiile de securitate – si, partial, networking ar trebui sa adaug pentru claritate. Adaug networking pentru ca, de cele mai multe ori, cele doua se completeaza in procente variabile – nu doar la nivel de proiect, dar chiar si la nivel de produs. Este destul de dificil de facut o separare completa, iar faptul ca layerul de securitate apare tot mai pregnant nu numai in solutiile de networking, dar si in cele de stocare sau chiar telecomunicatii – spune ceva!

R: Cum se raporteaza Veracomp la conceptul de cybersecurity?
CM: Extrem de bine!
Notiunea de cybersecurity este un concept care inglobeaza tehnologii, procese si metode menite sa protejeze sistemele informatice si datele impotriva accesului neautorizat. F5, Fortinet si RSA sunt recunoscuti la nivel global pentru strategia, eforturile si investitiile pe care fac in cercetare-dezvoltare in domeniul cybersecurity. De altfel, Fortinet este unul din fondatorii Anti Cyber Threat Alliance (cyberthreatalliance.org). Ca atare, prin intermediul producatorilor pe care ii detinem in portoliul de solutii ne pozitionam cel putin bine pe acest segment.

R: Cum se traduce Cybersecurity din experienta clientului final?
CM: In mod cert, in ultimii 2 ani, la nivel global dar si local, spectrul amenintarilor cibernetice a capatat o complexitate mult mai mare. Mai mult, s-a marit considerabil si suprafata de atac, prin expunerea in Internet a diverselor aplicatii si servicii.Ca si exemplu, atacurile volumetrice asupra infrastructurii, de natura bruta, au fost inlocuite cu atacuri „multi stage”, sofisticate, a caror detectie este mult mai dificila.

R: Care credeti ca sunt tendintele 2015 in domeniul cybersecurity?
CM:  Cand vorbim de cybersecurity, de fapt vorbim de noile atacuri si metode aparute. Atacurile au evoluat foarte mult in ultimii ani de la atacuri brute la atacuri sofisticate de tip APT, iar in ultimul timp putem vorbi de atacuri orchestrate politic de tari, ca instrumente politice. In climatul geo-politic existent, Romania poate deveni o tinta a acestui nou tip de atac. Faptul ca gradul de sofisticare al atacurilor a crescut este foarte evident in banking. Se observa evolutia clara de la atacurile cu troieni ca: Zeus, Citadel sau Conficker, la variante de atacuri customizate pentru anumite banci, ca si exemplu fiind multiplele atacuri din 2014 ale malware-ului Dyre. Atacurile directionate indica o cunoastere foarte buna de catre atacatori a masurilor de protectie existente in infrastructura atacata. Este vizibil un alt trend care va evolua rapid, si in Romania de altfel, si anume atacurile asupra sistemelor de operare si aplicatiilor dispozitivelor mobile.

R: Care este componenta cel mai dificil de gestionat intr-un proiect de securitate?
CM: In anii facultatii, perioada cea mai dificiala era, invariabil, sesiunea. Au trecut ‘cativa’ ani de atunci, iar acum privesc lucrurile cu totul diferit: atata timp cat totul depinde de tine si, in mare, stii la ce sa te astepti, solutia este simpla, iar cheia sta in planificarea corecta. La fel si daca variabilele sunt oamenii din jurul tau: increderea, intelegerea si sustinerea sunt principii elementare in viata, nu doar in business. Acestea ajuta enorm la depasirea situatiilor sensibile. Adevarata lupta –indiferent de tipologia proiectului – nu se reduce la bugete sau idetnificarea si implemetarea solutiei; adevarata lupta se duce cu sistemele. Componenta financiara este, fara indoiala, una dintre cele mai dificile de gestionat, mai ales in contextul actual: ca distribuitor avem responsabilitatea de a finanta proiectele, care in multe cazuri sar din schema si termenele uzuale, asumate de colegi din alte tari europene. Cu toate acestea, suntem – la ora actuala – unul dintre cei mai stabili distribuitori de solutii din piata romaneasca, iar aici este ‘meritul’ apartenetei la o suprastructura.     

R: Care sunt obiectivele Veracomp pentru 2015?
CM: Am inceput 2015 in forta. Vom investi masiv in echipa propria echipa pe care intentionam sa o crestem semnificativ pana la sfasitul anului. Vom face eforturi sustinute pentru a realiza cat mai corect, complet si rapid transferul de competente la nivelul retelei de parteneri.Am pregatit, in acest sens, un calendar de evenimente, seminare si traininguri pe care vrem sa organiza pentru a ne atinge acest obiectiv. Aceste doua componente – dezvoltarea echipei si transferul de competente – sunt elemente esentiale ale strategiei noastre. In ceea ce priveste cifra de afaceri: am incheiat 2014 cu o crestere de aproximativ 50% fata de 2013. Si in 2015 ne dorim sa mentinem un trend ascendent, dar cu valori procentuale mai modeste decat in anul precedent: prioritatea este sa consolidam!